Traditionel kinesisk medicinsk teori for fordøjelse

I traditionel kinesisk medicinsk teori er milten nøglen til mave-tarmkanalen. Milten har hovedansvaret for at “omdanne” og “transportere” fødevarer i kroppen og udskille affaldsstoffer. Milten og maveen er Yin / Yang-partnere, og begge kan udvikle karakteristiske problemer. Milten skal være ret fugtig for at kunne fungere godt, men hvis dnt bliver mangelfuld i Chi, bliver den overvældet af fugt, og en patologisk tilstand af fugt (eller fugtig varme) vil sætte sig i kroppen. Maven, på den anden side, skal være på den tørre side, for at den kan fungere godt. Når maven er i ubalance kan den nemt blive overophedet, og i en smertefuld tilstand. Andre organer, især leveren, kan også bidrage til mave-tarm-lidelse. De fire mest almindelige mønstre som ses, når mave-tarm-problemer er differentieret, er som følger:

• Spleen Chi Deficiency, som er forårsaget af kronisk træthed eller kronisk sygdom
  • Damp varmeisolering, som er forårsaget af forkert kost, miljømæssige faktorer, eller infektioner
  • Disharmoni i lever og milt, som er forårsaget af følelsesmæssige forstyrrelser
  • Spleen og nyre Yang Deficiency, som er forårsaget af kronisk sygdom eller alderdom.

For at behandle disse ubalancer bruger kinesiske læger almindeligvis akupunktur, urtemedicin og Moxibustion. Når de anvendes korrekt, balanceres Yin og Yang, Chi og Blod harmoniseres,  organerne næres, og fugtig varme fjernes.

Tilstande, der reagerer godt på akupunktur, Moxibustion, og urtemedicin omfatter:

• Gastrointestinale infektioner så som virus infektioner fra rotavirusbakterier
  • Infektioner fra salmonella, Shigella eller Escherichia coliinflammatoriske
  • Sygdomme som kronisk gastritis, atrofisk gastritis, kronisk enteritis
  • Gastroenteritis mavesår, så som sår på tolvfingertarmen og mavesåromløb
  • Problemer i mave-tarmsystemet så som blødninger i mave-tarmkanalen
  • Tarm kramper
gastrointestinale tumorer så som mavekræft
  • Tumorer i tyndtarmen,
  • Tyktarmskræftinflammatoriske tarmsygdomme, så som colitis ulcerosa og Crohns
  • Sygdom og andre forhold så som irritabel tyktarm og korte tyktarm.

Moxibustion for tilstande i maven

Traditionel kinesisk medicin beskæftiger sig med adskillige healingteknikker til behandling af patienter – herunder akupunktur, naturlægemidler formler og Moxibustion. Akupunktur og urter er kendt af de fleste mennesker i dette land, men Moxibustion er mindre kendt. Moxibustion er en terapeutisk teknik, der anvender en antændt kegle eller stok, bynke eller andre lægeplanter over den berørte del af kroppen eller på akupunkturpunkterne. Moxibustion bruges ofte til at varme kolde forhold op, men det er også en effektiv behandling mod visse former for inflammation og kan bruges til at behandle de fleste mave-tarm tilstande.