Multipel Sklerose

Undersøgelser viser, at akupunkturbehandlinger er gavnlige, hvis man har multipel sklerose.

Da MS skader myelinen i det centrale nervesystem, bliver beskederne mellem kroppen og hjernen påvirket. Akupunktur kan være medvirkende til, at kroppen frigiver endorfiner og peptider i hjernen, hvorfor symptomerne fra denne sygdom kan afhjælpes, da behandlingen graduerer sensorisk information mellem hjernen og kroppen.

Akupunktur & multipel sklerose

I en undersøgelse foretaget af MS (multipel sklerose) Clinic ved University of British Columbia fik 566 patienter med MS alternativ behandling, hvoraf akupunktur var den mest almindelige metode. Undersøgelsen viste, at akupunkturbehandlingerne reducerede smerte, forbedrede patienternes blære og tarm, og mindskede snurren og følelsesløshed.

Dr. Duong Hoang rapporter yderligere om en undersøgelse, hvor 40 MS-patienter blev behandlet med akupunktur. Ifølge undersøgelsen så sås der ved “MS-patienter (multipel sklerose), som havde modtaget akupunkturbehandlinger, en tydelig forskel inden 10. behandling”

Patologi

Den grundlæggende årsag til astma er mængden af slim. I den orientalske verden er de tre organer lunge, milt og nyre essentielle. Lungen regulerer vandet, så det kan passere i den øvre Jiao, milten transporterer og vandet i midten af Jiao, og nyreen arbejder med stofskifteet i den nedre Jiao. Ubalance i Yin og Yang i de førnævnte organer kan føre til stagnation i vandets kredsløb, som derefter bidrager til produktion og oplagring af slim i lungerne. Opbevaring af slim i lungerne er den væsentligste årsag til tilbagevendende astmaanfald.

Ud over slim, fører astma til problemer i lunge, milt og nyre. Problemer i lungerne medvirker, at man kan have svært ved at indånde, som hænger sammen med optagelsen af luft i nyrerne. Dette vil blive yderligere kompliceret, hvis der også er problemer i milten, hvis de frie luftveje hindres

Eksempe

Eksempelvis var en 53-årig kaukasisk kvinde ramt af MS (multipel sklerose) i 15 år. Hun havde været bundet til en kørestol på grund af parethesias på begge ben, hun havde svært ved at holde balancen og var svag. Hun led af søvnløshed, lændesmerter, muskelkramper og var nervøsit anlagt. Efter 10 akupunktur behandlinger blev patienten i stand til at gå – undertiden uden stok. Hendes søvn, muskelkramper og generelle sundhedstilstande blev forbedret.