Tinnitus (= øresusen) er hyppigt forekommende og ofte meget generende for de mennesker, som lider af det. Tinnitus kan ramme det ene eller begge ører, og de lyde, som patienten hører, kan have forskelligt frequensområde (tonehøjde) og forskellig intensitet (styrke). Der er forskellige årsager til at tinnitus kan opstå. Hyppigste årsag er udsættelse for meget kraftige lyde, f. eks. eksplosioner og afbrænding af nytårsfyrværkeri. Mere langvarig kraftig støj, som ved visse typer arbejde, på diskoteker eller ved udendørs koncerter kan være anden årsag. Langvarigt forbrug af visse medikamenter og slag mod hovedet kan også forårsage tinnitus, og endelig kan tinnitus også opstå uden ydre foranledning. Lidelsen er hyppigere hos mennesker, hvor der er tinnitus i den nære familie. Ca. 90 % af tinnituspatienter har også nedsat hørelse. Desværre er behandlingsmulighederne for tinnitus få og ikke særlig effektive.Der vil blive givet en ugentlig behandling, i første omgang i 6 uger. Ved bedring i tilstanden efter 6 uger kan der gives yderligere behandling indtil der ikke kommer yderligere bedring. Er der ingen bedring efter 6 ugers forløb, vil behandlingen blive afbrudt.

Medvirkende i Nyhederne på TV2.dk – tryk her

Tinnitus, som i større eller mindre grad plager 17 pct. af danskerne, kan helbredes ved akupunktur.

Tinnitus er ofte en meget frustrerende sundhedsproblem for mange mennesker. Patienter føler sig ofte afskrækket efter mange læge besøg og lægemiddelbehandlinger undlader at gøre selv den mindste forskel. Dette får mange til at prøve en mere “alternative” tilgang og blive glædeligt overrasket over resultaterne.

Traditionel kinesisk medicin (TCM) omfatter Akupunktur behandling, kinesisk diagnosticeringsmetoder og naturlægemidler terapi. Udøvere af TCM er ofte forbundet med kost og livsstilsændringer til at hjælpe patienter løse mange af deres sundhedsmæssige betænkeligheder. Mange patienter reagerer godt på et behandlingsforløb, der omfatter en kombination af akupunktur, urter og livsstilsændringer. Tinnitus er en sådan betingelse.

Selv om det er svært at forklare alle de komplekse nuancer og detaljer i dette gamle helbredende system i få ord, er det simpelt at sige, at dette er et lægemiddel baseret på den forståelse, at vi har en vital livskraft i vores kroppe. Dette kaldes “qi” (udtales Chee), eller energi, og det bidrager til at sætte gang i mange funktioner i kroppen, dvs: fordøjelse, elimination, reproduktion mv Denne energi bevæger sig langs veje i kroppen er kendt som meridianer. Når der er ubalance i denne energiske system, de ofte manifestere sig som symptomer som sygdomme og smerter.

Sammen med “Qi” af kroppen, er der to andre komponenter, som skal balancere, og som vedrører vores wellness. Disse er substans og funktion elementer af kroppen er kendt som “yin” og “yang”. Yin stoffer er repræsenteret i kroppen af ting som blod, slim, synovial væsker; stoffer, der fugtes og smøre kroppen. Yang henviser mere til at fungere som peristaltisk handling, fordøjelse, elimination. Mens de er gratis modsætninger ifølge deres natur, de er meget afhængige af hinanden for at bevare et godt helbred. Når den hårfine balance mellem disse to komponenter er ked af, at vi også begynder at se symptomer.

Tinnitus er ofte et eksempel på en ubalance mellem yin og yang. For mange mennesker er deres tinnitus et udtryk for en meget dybere disharmoni, der er blevet langsomt og gradvist udvikler sig. For disse patienter, vil behandlingens muligheder omfatter akupunktur og naturlægemidler terapier for at nære kroppen på et dybere niveau. For andre kan tinnitus være et resultat af bivirkninger fra medicin eller udsættelse for kraftig støj. Disse patienter kan reagere godt på akupunktur behandling alene.

TCM-adresser, ikke blot symptom (som vi kalder den gren), men den underliggende ubalance (kaldet roden). Ved at behandle på denne måde, er vi i stand til at bryde en ond cirkel af disharmoni til at støtte kroppen i sin tilbagevenden til optimal sundhed. Dette er udtryk for praksis af den forebyggende sundhedspleje.

En af de mest almindelige mønstre forbundet med tinnitus beskæftiger sig med en “yang stigende” eller opadgående afbrænding af branden energier i kroppen. Dette er ofte koblet med en “yin mangel” mønster som de dybere rod. Nedbrydningen af yin skaber en situation, hvor yang eller brand energi er mere udbredt-og fine balance forstyrres. Kombinationen af den opadgående afbrænding varme og manglerne i køle aspekt kan udtrykkes ved en række symptomer såsom ringen for ørerne, svimmelhed, tørre eller brændende øjne og irritabilitet. Dette mønster er ofte relateret til to specifikke energisystemer kaldet Nyre meridianen og leveren meridianen. Disse navne refererer til veje af energi, ikke til den vestlige organer i nyrerne og leveren. Patienter med disse ubalancer kan også have andre symptomer såsom lav ryg ømhed eller smerter, smerter i knæet, dårligt syn, hovedpine, eller nattesved bare for at nævne nogle få. En TCM praktiserende læge vil yderligere identificere, hvad meridianer der er involveret, og vil skræddersy behandlingen til at genoprette den balance, som kroppen har brug for at helbrede.

Ved fastsættelsen af en TCM diagnose, er alle aspekter af en persons helbred i betragtning. En læge vil udføre en fuldstændig sygehistorie og vil ligeledes bruge diagnosemetoder specifikke for kinesisk medicin til bedre forstå hvad der ude af balance i systemet samt hvordan man griber behandling. Dette omfatter en vurdering af patientens impulser og se på patientens tunge. Pulserne afspejle den nuværende tilstand af energi relateret til meridianerne i kroppen, og tungen giver udøveren oplysninger om væskebalance, fordøjelse og varme i kroppen. Alle disse oplysninger er syntetiseret i en TCM diagnose og behandling igangsættes.

Akupunktur behandling bruger meget fint, tynde nåle, der er blidt stikkes ind i huden. Nålene er cirka 10 gange tyndere end et standard kanyle, og behandlingen er smertefri og sikker. Et af de mest vidunderlige “bivirkninger” af alle akupunktur behandlinger er afslapning. Kroppen har en naturlig helbredende reaktion på akupunktur som endorfiner (afslapning kemikalier) og enkephalins (smertelindrende kemikalier) frigives i kroppen. Der er ingen medicin i nålene. Patienter føler en ægte følelse af velvære og afslapning som et resultat af denne naturlige krop svar.

Kinesisk Medicin har en omfattende historie og har været praktiseret i over 4000 år. Hver person er unik og vil have en individuel respons på behandlingen. Nogle patienter vil reagere hurtigere på omsorg, mens andre kan være nødvendigt at være mere tålmodig med deres helbredende tid. Kinesisk læger erkende dette unikke og arbejder for at støtte enkelte patients egen helbredelse rejse.